Két év alatt jelentősen romlott a MÁV megítélése

A Publicus Intézet a Népszava megbízásából augusztus 1-6. között 1000 fő telefonos megkérdezésével készített országos reprezentatív közvéleménykutatásban vizsgálta az emberek véleményét a Magyar Állami Vasútról.

Közel minden második válaszadó inkább nem elégedett a MÁV szolgáltatásaival az elmúlt években. 2023 augusztusi kutatásunk során még tízből hárman mondták ezt.

Tízből négy megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy szerintük a korábbi évekhez képest a MÁV szolgáltatásának színvonala romlott.

Azok körében, akik legalább néhány havonta szoktak vonaton utazni, a válaszadók negyede szinte minden alkalommal, a fele több alkalommal, 7 százalék pedig egy alkalommal tapasztalt kését az elmúlt egy évben, amikor vonattal utazott. Szintén azok körében, akik legalább néhány havonta szoktak vonaton utazni, átlagosan 50 perc volt a legnagyobb késés, amit tapasztaltak.

A válaszadók 25 százaléka szerint olcsó, 55 százalék szerint megfelelő árú, 14 százalék szerint pedig drága a MÁV által nyújtott szolgáltatás a színvonalhoz képest.

A válaszadók többsége inkább nem elégedett a MÁV vonatok pontosságával. Tízből közel négyen a fűtéssel, légkondicionálással, illetve a tisztasággal kapcsolatban voltak elégedetlenek. A megkérdezettek harmada még az utasok tájékoztatását emelte ki, illetve 7 százalék pedig azt, hogy mennyire nehéz jegyet venni.


A válaszadók 2 százaléka minden nap (vagy minden nap), 5 százaléka hetente egyszer-kétszer, szintén 5 százalék néhány hetente, 12 százalék néhány havonta, 14 százalék évente egyszer-kétszer utazik vonattal. Tízből közel hat megkérdezett (62 százalék) pedig vagy ennél ritkábban, vagy pedig soha nem használja ezt a közlekedési eszközt.

Azok körében, akik legalább néhány havonta szoktak vonaton utazni, a válaszadók 54 százaléka mondta azt, hogy a vasút helyett választhatna buszt, vagy más közlekedési eszközt, 49 százalék pedig azt, hogy mehetne saját autóval is. Minden ötödik (20 százalék) megkérdezettnek azonban nincs más lehetősége.

Azok körében, akik választhatnának más közlekedési eszközt, a válaszadók kétharmada (65 százalék) mondta azt, hogy azért szokta mégis a vonatot választani, mert olcsóbb, egyharmad (34 százalék) azért, mert olcsóbb, illetve közel egyötöd (17 százalék) pedig azért, mert gyorsabb. (17 százalék más okokat nevezett még meg).

Közel minden második (47 százalék) válaszadó inkább nem elégedett a MÁV szolgáltatásaival az elmúlt években. 2023 augusztusában még csak tízből hárman (31 százalék) mondták ezt. A mostani kutatásunk során Így nyilatkozott a Tisza Párt szavazóinak a 65 százaléka, a bizonytalan szavazók 55 százaléka, illetve a Fidesz szavazók 19 százaléka.

Minden második (50 százalék) megkérdezett inkább elégedett a MÁV szolgáltatásaival az elmúlt években. Ezt mondta Fidesz szavazók 81 százaléka, a bizonytalan szavazók 40 százaléka, illetve a Tisza Párt szavazóinak a 33 százaléka.

A válaszadók harmada (33 százalék) szerint a korábbi évekhez képest a MÁV szolgáltatásának színvonala javult. Így látja a Fidesz szavazók 67 százaléka, a bizonytalan szavazók 23 százaléka, illetve a Tisza Párt szavazóinak a 12 százaléka.

Tízből négy (39 százalék) megkérdezett szerint a korábbi évekhez képest a MÁV szolgáltatásának színvonala romlott. Ezt mondta a Tisza Párt szavazóinak a 60 százaléka, a bizonytalan szavazók 34 százaléka, illetve a Fidesz szavazóknak a 17 százaléka.

Tízből közel három (27 százalék) válaszadó szerint a korábbi évekhez képest a MÁV szolgáltatásának színvonala nem változott. Így gondolja a bizonytalan szavazók 43 százaléka, a Tisza Párt szavazóinak a 25 százaléka, illetve a Fidesz szavazóknak a 17 százaléka.

Azok körében, akik legalább néhány havonta szoktak vonaton utazni, a válaszadók negyede szinte minden alkalommal, a fele több alkalommal, 7 százalék pedig egy alkalommal tapasztalt kését az elmúlt egy évben, amikor vonattal utazott.

Szintén azok körében, akik legalább néhány havonta szoktak vonaton utazni, átlagosan 50 perc volt a legnagyobb késés, amit tapasztaltak.

A válaszadók 25 százaléka szerint olcsó, 55 százalék szerint megfelelő árú, 14 százalék szerint pedig drága a MÁV által nyújtott szolgáltatás a színvonalhoz képest.

A válaszadók többsége (54 százalék) inkább nem elégedett a MÁV vonatok pontosságával. Tízből közel négyen (43 százalék) a fűtéssel, légkondicionálással, illetve a tisztasággal kapcsolatban voltak elégedetlenek. A megkérdezettek harmada még az utasok tájékoztatását emelte ki, illetve 7 százalék még azt, hogy mennyire nehéz jegyet venni.

A Publicus Intézet közel 20 éve Magyarország egyik meghatározó piac-, és közvéleménykutató cége. Legpontosabb eredményeket mérte többek között a 2024-es főpolgármester-választáson, és EP választáson, a 2019-es főpolgármester-választáson, vagy a 2016-os „kvótanépszavazás” esetén. További eredményeinkről ide kattintva tájékozódhat.

Módszertan

A kérdőíves vizsgálatot 2025. augusztus 1-6 között a Publicus Intézet készítette hazánk felnőtt népességét reprezentáló 1000 fő telefonos megkérdezésével, a Publicus Omnibusz részeként. A mintavételből eredő torzulások a KSH Népszámlálás 2022 adatain alapuló súlyozással korrigáltak. A felmérésbe bevont személyek nem, életkor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai lakosság hasonló ismérvek szerinti összetételét. Az adott mintanagyság mellett a vizsgálatból nyert adatokról 95 százalékos biztonsággal állítható, hogy legfeljebb +/- 3,1 százalékponttal térnek el attól, amit az összes 18 éves vagy idősebb magyar lakos megkérdezésével kaptunk volna. Ez a mintahiba azonban nagyobb akkor, ha egy megoszlást nem a kérdezettek összességére, hanem annak kisebb alcsoportjára adunk meg.