A Publicus Intézet a Népszava megbízásából szeptember 9-13. között 1000 fő megkérdezésével készített országos reprezentatív közvéleménykutatásban kérdezte az emberek véleményét a MÁV-ról.
Azok körében, akik szoktak vasúttal utazni, a válaszadók közel fele összességében inkább nem elégedett a MÁV-val. Tízből három válaszadó mondta azt, hogy utazásai során szinte minden alkalommal tapasztalt problémákat, például késést, járatkiesést, zsúfoltságot, klímahibát. Tízből hat megkérdezett a késést nevezte meg, mint a legnagyobb problémát a vasutas közlekedés kapcsán, közel minden második válaszadó pedig az elavult járműveket.
Tízből közel kilenc megkérdezett hallott arról, hogy a nyáron sok helyen összeomlott a vasúti közlekedés. Minden második válaszadó szerint a problémák halmozódása elsősorban a múlt örökségével magyarázhatók: azzal, hogy rossz állapotban van a vasút és a vonatok. Tízből három megkérdezett szerint az utóbbi évek elhibázott közlekedéspolitikájával magyarázhatók a problémák halmozódása
Tízből hat válaszadó hallott arról, hogy Lázár János közlekedési miniszter 800 milliárdos vasúti fejlesztési tervet jelentett be, ami csökkenés a tavaly tervezett 1200 milliárdhoz képest. A válaszadók háromnegyede szerint inkább nem elfogadható az, hogy csökkentették a vasút fejlesztésére szánt összeget.
Lázár szerint nem a kormány a felelős a vasút mai állapotáért, mert harminc éves hátrányt kell ledolgoznia a kormánynak. A válaszadók kétharmada szerint inkább nem elfogadható ez az érv. A többség szerint a vasútnál az utóbbi hónapokban történtek miatt le kellene mondania a közlekedési miniszternek.
Azok körében, akik szoktak vasúttal utazni, a válaszadók közel fele (47 százalék) összességében inkább nem elégedett a MÁV-val. Így nyilatkozott tízből hat ellenzéki, szintén tízből hat Tisza párti szavazó (60-60 százalék), a pártnélküliek többsége (53 százaléka) illetve a Fidesz szavazók 13 százaléka.
A megkérdezettek közel fele (47 százalék) összességében inkább elégedett a MÁV szolgáltatásaival. Ezt mondta a Fideszszavazók 83 százaléka, a pártnélküliek 40 százaléka, a Tisza Párt szavazóinak 36 százaléka, illetve az ellenzéki szavazók 25 százaléka.
Tízből három (30 százalék) válaszadó mondta azt, hogy utazásai során szinte minden alkalommal tapasztalt problémákat, például késést, járatkiesést, zsúfoltságot, klímahibát. A megkérdezettek közel negyede (23 százalék) gyakran tapasztalt ilyen gondokat, tízből (29 százalék) válaszadó pedig elvétve. A megkérdezettek 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ilyen problémákkal soha nem találkozott.
Tízből hat (59 százalék) megkérdezett a késést nevezte meg, mint a legnagyobb problémát a vasutas közlekedés kapcsán, közel minden második válaszadó (45 százalék) pedig az elavult járműveket. Tízből hárman (29 százalék) a koszt, a tisztasági gondokat, szintén tízből hárman pedig a klíma hiányát, vagy meghibásodását emelték ki. 16-16 százalék legnagyobb problémaként a járatkiesést, illetve zsúfoltságot jelölte meg. 8 százalék a balesetveszélyt, 6 százalék a ritkán közlekedő vonatokat nevezte meg. 3 százalék egyéb válaszokat adott, mint például a pénzhiányt, a MÁV infrastruktúra elavultságát, vagy éppen az utastájékoztatás hiányát.
Minden ötödik megkérdezett szerint a MÁV árai vagy magasak (8 százalék) vagy pedig inkább magasak (12 százalék). Közel minden tizedik válaszadó szerint pedig vagy alacsonyak (3 százalék), vagy pedig inkább alacsonyak (6 százalék)
Közel minden második (45 százalék) válaszadó szerint a MÁV árai a szolgáltatás színvonalának megfelelő.
Tízből hat (61 százalék) válaszadó szerint jó döntés volt bevezetni a megye és országbérleteket. Így nyilatkozott a Fidesz szavazók 86 százaléka, a pártnélküliek 60 százaléka, a Tisza Párt szavazóinak az 51 százaléka, illetve az ellenzéki szavazók 37 százaléka.
A megkérdezettek 42 százaléka szerint többen ülnek vonatra, amióta bevezették a megye- és országbérleteket. Így látja a Fidesz szavazók 63 százaléka, a pártnélküliek 39 százaléka, a Tisza Párt szavazóinak 31 százaléka, illetve az ellenzéki szavazók 27 százaléka.
Tízből közel kilenc megkérdezett hallott arról, hogy a nyáron sok helyen összeomlott a vasúti közlekedés.
Minden második válaszadó szerint a problémák halmozódása elsősorban a múlt örökségével magyarázhatók: azzal, hogy rossz állapotban van a vasút és a vonatok. Így nyilatkozott mindegyik oldal közel fele (47 és 51 százalék között)
Tízből három (30 százalék) megkérdezett szerint az utóbbi évek elhibázott közlekedéspolitikájával magyarázhatók a problémák halmozódása. Így látja a Tisza Párt szavazóinak a 44 százaléka, az ellenzéki szavazók 37 százaléka, a pártnélküliek 30 százaléka, illetve a Fidesz szavazók 12 százaléka.
(A válaszadók további 6 százaléka a MÁV alkalmatlan vezetésével, 1 százalék pedig a MÁV dolgozóinak mulasztásával magyarázza a problémák halmozódását.)
Tízből közel négy (36 százalék) válaszadó szerint a magyar vasút inkább nem biztonságos. Így nyilatkozott a Tisza Párt szavazóinak a 62 százaléka, az ellenzéki szavazók 37 százaléka, a pártnélküliek 34 százaléka, illetve a Fidesz szavazók 8 százaléka.
Tízből hat válaszadó hallott arról, hogy Lázár János 800 milliárdos vasúti fejlesztési tervet jelentett be, ami csökkenés a tavaly tervezett 1200 milliárdhoz képest.
A válaszadók háromnegyede (74 százalék) szerint inkább nem elfogadható az, hogy csökkentették a vasút fejlesztésére szánt összeget. Így nyilatkozott tízből kilenc ellenzéki szavazó, illetve Tisza Párt szavazó, továbbá tízből nyolc pártnélküli szavazó, és a Fidesz szavazók 41 százaléka.
Lázár János közlekedési miniszter szerint nem a kormány a felelős a vasút mai állapotáért, mert harminc éves hátrányt kell ledolgoznia a kormánynak. A válaszadók kétharmada (67 százalék) szerint inkább nem elfogadható ez az érv. Így gondolja tízből kilenc (90 százalék) Tisza Párt szavazó, tízből kilenc (83 százalék) ellenzéki szavazó, tízből hét (71 százalék) pártnélküli szavazó, illetve a Fidesz szavazók negyede (25 százalék).
Tízből közel nyolc (77 százalék) megkérdezett szerint az Orbán-kormányok nem áldoztak eleget a vasút fejlesztésére az elmúlt 14 évben. Így gondolja a Tisza Párt szavazóinak 97 százaléka, az ellenzéki szavazók 91 százaléka, a pártnélküliek 81 százaléka, illetve a Fidesz szavazók 40 százaléka.
A többség szerint a vasútnál az utóbbi hónapokban történtek miatt le kellene mondania Lázár János közlekedési miniszternek. Így gondolja az ellenzéki szavazók 84 százaléka, a Tisza Párt szavazóinak a 82 százaléka, a pártnélküliek 55 százaléka, illetve a Fidesz szavazók 3 százaléka.
A kutatás eredményeiről további részletek a Népszava nyomtatott és online kiadásában találhatók. A kutatás ismertetésekor kérjük a Népszavára is hivatkozzanak.
Módszertan
A kérdőíves vizsgálatot 2024. szeptember 9-13. között a Publicus Intézet készítette hazánk felnőtt népességét reprezentáló 1000 fő telefonos megkérdezésével , a Publicus Omnibusz részeként. A mintavételből eredő torzulások a KSH Népszámlálás 2016 adatain alapuló súlyozással korrigáltak. A felmérésbe bevont személyek nem, életkor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerinti összetétele megbízhatóan reprezentálja a hazai lakosság hasonló ismérvek szerinti összetételét. Az adott mintanagyság mellett a vizsgálatból nyert adatokról 95 százalékos biztonsággal állítható, hogy legfeljebb +/-3,1 százalékponttal térnek el attól, amit az összes 18 éves vagy idősebb magyar lakos megkérdezésével kaptunk volna. Ez a mintahiba azonban nagyobb akkor, ha egy megoszlást nem a kérdezettek összességére, hanem annak kisebb alcsoportjára adunk meg.